Maľbe sa zvykne vyčítať jej neschopnosť byť polemickou, aspoň tak ako ostatné „bojujúce“ média. Avšak „robiť“ politické umenie, aby jeho výpoveď nevyznela prvoplánovo je zadanie, ktoré stojí pred súčasným umením a nielen pred maľbou samotnou. Stano Bubán uvedomujúc potenciál figurálnej maľby prihovárať sa príbehom rozhodol, že svoje maľby nebude
uzatvárať pred problémami spoločnosti a angažuje ich v „tichom“ projekte Pokánia (2010). Zvolil si príbeh mužov v oblekoch ako symbolu silného a mocného sveta. Avšak v geste pokánia, v pokľaku, so sklonenou hlavou tu nevystupujú ako vládcovia sveta, sebavedomí machovia, či vykladači jedinej pravdy. Ale neskláňajú sa ani v ponížení, skôr ich pokánie je bezmocným
priznaním ….. čoho? Zlyhania? Klamstiev? Pýchy? Niekto v ich počínaní môže vidieť odozvu súčasnej ekonomickej a hospodárskej krízy, niekto len muža na konci svojich síl. A práve v tom je pointa týchto malieb, ktoré sú
angažované, ale nenápadne, v tichu tícenia. Akoby sa len štetcom zľahka dotýkal plochy, aby farba čo najvýstižnejšie postihla zraniteľnosť „silných
mužov“. Nová kvalita týchto obrazov má bližšie k ľahkej skicovatej maľbe a vyzerá, že sa pomaly vzďaľuje od potrebného puntičkárstva staromajstrovských techník. Avšak, je to len zdanlivá vzdialenosť. Nebyť historických lekcií, asi by nikdy pár ťahmi nevystihol moment, v ktorom, keď sa vydarí je zrazu „všetko“.